Shockwave therapie

Shockwave therapie (ESWT of schokgolftherapie) wordt beschouwd als één van de meest innoverende ontwikkelingen in de recente pijnbehandeling. Deze Shockwavetherapie is nu beschikbaar voor de inwoners van Reusel, Hapert en Bladel. Omdat behandelingen vaak kortdurend zijn, hoeft u ook niet vaak te reizen.

In tegenstelling tot standaard behandelmethodes kan met shockwave therapie bij bepaalde indicaties de oorzaak van de pijn rechtstreeks bij de oorsprong worden bestreden, zonder medicatie of chirurgie. Succesvolle resultaten worden al na enkele behandelsessies bereikt. Shockwave therapie wordt sinds enkele jaren toegepast in de fysiotherapie.

Behoort u tot de talloze mensen die chronische peesklachten hebben en die al het mogelijke hebben geprobeerd om ervan verlost te raken? Heeft u al injecties, medicatie, fysiotherapie, enz. geprobeerd? Keerde uw pijn altijd na korte tijd weer terug, vaak erger dan voorheen?

Mogelijk is shockwave therapie dan iets voor u!

Bij welke klachten kan shockwave therapie ingezet worden?

Shockwave therapie kan mogelijk een toegevoegde waarde zijn bij:

• peesproblemen in de schouder, met verkalking
  • tennis- of golferselleboog
  • slijmbeursirritaties van de heup
  • kniepees irritaties/ jumpers knee
  • achillespeesklachten
  • hielklachten/ hielspoor
  • chronische peesproblemen
De voordelen van shockwave therapie:
  • Behandeling zonder geneesmiddelen of chirurgie
  • Kortdurende behandeling (5 tot 10 minuten per sessie)
  • Uitstekend therapiesucces na gemiddeld 4 tot 5 behandelingen
  • Behandeling van de oorzaken in plaats van de symptomen
  • Pijnverzachting en herstel van de mobiliteit na enkele dagen
  • Dankzij shockwave therapie kan een injectie of zelfs een operatie overbodig blijken
Hoe ziet een shockwave behandeling eruit?

Allereerst wordt op basis van een gesprek en een lichamelijk onderzoek het pijngebied door de fysiotherapeut gelokaliseerd. Bij Fysiocenter Bladel zal er voorafgaand meestal aanvullend onderzoek gedaan worden door middel van echografie, afhankelijk van de te behandelen regio. Nadat de diagnose gesteld is en gebleken is dat shockwave therapie geïndiceerd is, wordt bepaald welke vorm van shockwave therapie ingezet wordt, de radiale of de gefocuseerde variant. Het pijngebied wordt blootgesteld aan korte shockwave impulsen. Dit gebeurt met behulp van een ' behandelpistool' of 'behandelkop'. De behandeling duurt kort, zo'n 5-10 minuten per sessie. De behandelingen worden gemiddeld om de 7-10 dagen uitgevoerd, afhankelijk van het probleem. Shockwave therapie behandelingen gaan meestal gepaard met wat pijn en ook nadien kan de pijn enkele dagen aanhouden. De mate van pijn en na- reactie verschilt echter per persoon.

Het shockwave protocol bij Fysiocenter Bladel

Wanneer echografisch onderzoek uitwijst dat de klacht in aanmerking komt voor een shockwave behandeling wordt het volledige protocol gevolgd.

• Intake
  • Inventarisatie klacht
  • Echografisch onderzoek
  • Diagnose stelling
  • Verslaglegging
  • Shockwave behandeling 1 tot 5 keer.
    •         shockwave
    •         koeling
    •         advies
    •         Evaluatie en rapportage naar verwijzer
Verschil shockwave therapie met of zonder echografisch onderzoek

Wanneer voorafgaand aan een shockwave behandeling geen echografisch onderzoek plaatsvindt, is het niet mogelijk om met zekerheid te zeggen of er een indicatie is voor deze behandeling. Hierdoor veranderd de kans op het gewenste resultaat. Daarnaast is het bij een shockwave behandeling belangrijk om deze precies op de juiste locatie toe te passen, wat zonder een voorafgaand echografisch onderzoek moeilijk wordt. Er wordt dat ook geadviseerd om shockwave therapie altijd te combineren met echografie.

Waarom shockwave therapie bij Fysiocenter Bladel?

Binnen onze praktijk willen we verschillende therapiemogelijkheden hebben om u zo goed mogelijk te ondersteunen in het herstel van uw klachten. Aangezien de actieve aanpak bij peesklachten, met excentrische oefeningen, niet altijd succesvol blijkt te zijn en diverse wetenschappelijke studies inmiddels aantonen dat shockwave therapie bij diverse (pees)aandoeningen vaak erg goede resultaten geeft, is gekozen met het starten van deze behandelvorm. Het is de combinatie van de excentrische oefeningen en de shockwave therapie die u gaat ondersteunen bij uw herstel.

Wat zijn de kosten?

Shockwave therapie zal altijd plaatsvinden naast een regulier fysiotherapeutische behandeling, aangezien de combinatie van beiden het beste eindresultaat geeft. Shockwave therapie wordt echter door de meeste zorgverzekeraars niet vergoed. Om deze reden zullen we naast de reguliere behandeltarieven, zoals afgesproken met uw zorgverzekeraar, een extra bijdrage vragen wanneer er shockwave therapie ingezet wordt. Als u niet verzekerd bent voor fysiotherapie wordt een behandeling fysiotherapie in rekening gebracht. De prijs hiervan is te vinden onder ‘Tarieven’. Het echografisch onderzoek en de eerste shockwave therapie behandeling zullen tijdens de intake en een behandeling fysiotherapie uitgevoerd worden. Hiervoor worden geen extra kosten in rekening gebracht. Hierna zal voor iedere behandeling met shockwave therapie €15,00 in rekening gebracht worden. Deze wordt aan u gefactureerd en kan niet ingediend worden bij uw zorgverzekeraar.

Wat krijgt u hiervoor terug?
  • We maken gebruik van zowel gefocuseerde shockwave therapie en het nieuwste radiale apparaat van EMS (2013), de Dolorcast Swiss Master Touch, waarin de laatste technologische ontwikkelingen zijn verwerkt. Door de combinatie van deze apparatuur worden er nog betere resultaten bereikt.

• We zorgen voor een goede indicatiestelling middels echografische beeldvorming, dus geen onnodige behandelingen.

• We lokaliseren met echografische beeldvorming vóór iedere sessie de te behandelen regio, zodat we precies op de juiste locatie behandelen.

• We zijn up-to-date betreffende de indicatiestellingen voor shockwave therapie, door middel van het bijwonen van cursussen, congressen en het bijhouden van de resultaten uit wetenschappelijke studies.

• We zijn aangesloten bij de Vereniging voor Shockwave Therapie en Echografie NVMST – NVMSU.

We willen namelijk de beste behandeling voor u!

Beeldopnamen van behandelingen :

Gefocuseerde shockwave therapie bij 'hielspoor', klik hier

Gefocuseerde shockwave therapie bij bilklachten, klik hier

Radiale shockwave therapie bij schouderklachten met verkalking, klik hier

Download hier de Praktijkfolder Echografie & Shockwave: