Wintersport

29-01-2018

Wintersport

De eerste maand van 2018 zit er weer bijna op, hartje winter in Nederland. Al lijkt het meer herfst. Voor sommigen niet het favoriete seizoen, maar velen worden erg blij van sneeuw en kou. De ski’s/ snowboards kunnen weer tevoorschijn komen! Bijna 1 miljoen Nederlanders gaan op wintersport. Super, lekker veel buiten, veel bewegen, ontspanning. Maar het brengt ook risico’s met zich mee.

 

 

Blessures tijdens de wintersport.

Ieder jaar zijn er weer veel pechvogels, die met een blessure van de wintersport terugkomen. Veel voorkomende blessures zijn de ski-duim, gescheurde/ verrekte kniebanden en botbreuken. Het risico op een blessure bij wintersporten heeft te maken met de hoge snelheden die je kunt bereiken met het skiën/ snowboarden, met de drukte op de piste (botsingen met andere wintersporters) en het feit dat het lichaam vaak niet getraind is op de belasting. Spieren die je normaal niet veel gebruikt, worden nu ineens 4-6 uur op een dag gebruikt, dit heeft een behoorlijke impact op je lichaam.

 

 

Het voorkomen van wintersport blessures.

Een goede basisconditie zorgt ervoor dat je ook na enkele uren skiën nog voldoende controle over je lijf hebt. Zo is de kans op vallen minder groot. Je kunt ook je lichaam trainen door specifieke oefeningen te doen. Denk hierbij aan oefeningen voor de knieën, enkels en rug. Er zijn oefeningen die je thuis kunt doen om je gewrichten belastbaar te krijgen voordat je vertrekt. Sommige mensen vinden het prettig om een brace te dragen, bijvoorbeeld een knie-, polsbrace of rug protector. Een brace kan een gewricht dermate ondersteunen dat een blessure minder snel voorkomt.
Als laatste is het belangrijk om met verstand te skiën en/of snowboarden; zorg voor goed materiaal, doe geen gekke dingen en bewaar de alcohol voor tijdens het après-skiën.

 

 

Voor wat betreft het trainen voorafgaand aan de wintersport en de aanschaf van een goede brace kunt u contact opnemen met de praktijk. Onze therapeuten kunnen specifiek voor u een oefenschema maken of brace aanmeten, wat u helpt met het voorkomen van blessures. De oefeningen kunnen bestaan uit krachtoefeningen, stabiliteitsoefeningen, core-oefeningen en rekoefeningen. Vaak zijn de oefeningen prima thuis uit te voeren, zodat je er zelf makkelijk mee aan de slag kunt. Een goede voorbereiding en/ of een brace zorgt ervoor dat u meer van uw vakantie kunt genieten.